
W codziennej pracy polskich firm produkty chemiczne są wszechobecne. Niezależnie od tego czy są to środki czyszczące używane przez personel sprzątający, czy surowce w wielkiej fabryce ustawodawca nałożył obowiązek informowania o zagrożeniach powodowanych przez chemikalia.
KARTA CHARAKTERYSTYKI
Karta charakterystyki (Safety Data Sheet – SDS) zawiera użyteczne informacje o niebezpiecznych składnikach, właściwościach fizykochemicznych czy wpływie na zdrowie ludzi. Przekazuje instrukcje dotyczące bezpiecznego obchodzenia się z produktem chemicznym czy procedury awaryjne i pierwszej pomocy. To wszystko są informacje niezbędne dla bezpiecznej pracy, niezależnie od wykonywanych zadań i używanych chemikaliów.
Wymagania dotyczące zawartości SDS określone są w Rozporządzeniach 1907/2006 (REACH) oraz 1272/2008 (CLP) wraz z ich aktualizacjami (2015/830 i 2020/878) oraz dostosowaniami do postępu naukowo technicznego (ATP). W Polsce zgodność z przepisami weryfikują odpowiednie organy kontrolne (np. Sanepid). Dodatkowo ciągle są prowadzone badania nad substancjami wyjątkowo niebezpiecznymi (SVHC), których stosowanie jest stopniowo ograniczane.
A to tylko czubek góry lodowej zwanej obrót produktami chemicznymi na terenie Unii Europejskiej.
Ze względu na rozległą tematykę i dużą ilość przepisów regulujących to zagadnienie warto zastanowić się nad powierzeniem obowiązków dotyczących SDS profesjonalistom.
KARTA CHARAKTERYSTYKI
-
Tworzenie SDS i etykiet na podstawie składu mieszaniny lub karty producenta
-
Weryfikacja i aktualizacja SDS będących już w obiegu
-
Rejestracja produktów w systemie PCN (Poison Centres Network)
-
Zarządzanie numeracją UFI